Figyelem: új blog!!!

26d.png 

Azt nem tudom, hogy a Kisbolygóval mi lesz, de azt tudom, hogy van egy új blogom, mellyel hosszú kitérő után visszakanyarodtam a blog.hu-ra. Aki érdeklődő, keresse fel nyugodtan: www.leonidaszjegyzetei.blog.hu

Friss topikok

  • mandulazöld (törölt): Nem is szeretnèlek bántani ès nem is lenne mièrt. Nem elhagynira gondoltam, hanem nem írni mindig... (2016.03.23. 19:51) Két kérdés
  • Petitprince: @mandulazöld: Érik az ember? Jaj, rosszul írtam, de buta vagyok! Érik az eper? Hát, ez fantasztiku... (2016.01.04. 17:52) Akkor szeress!
  • Petitprince: @mandulazöld: És pont ezért kell elfogadni és átélni egészen a jövőben érkező fájdalmakat és a jöv... (2015.09.23. 06:28) Napocska képe - Padon ül ő
  • Spygame: Ez nem semmi . Rendőrök nem zaklattak a főúton? Én is tervezek idén egy hasonlót csak Kisvárdáról :) (2014.03.23. 18:21) Budapest-Nyíregyháza kerékpárral
  • Petitprince: @Kürtös: Nagyon is sok köze van hozzá. Rengeteg hasonló írás jelenik meg különböző fórumokon, és l... (2013.03.26. 12:25) Keresni, keresni, keresni

Linkblog

Pici vers és pár gondolat a Bűn és büntetlenség című film kapcsán

2011.02.27. 12:28 Petitprince

Falakat megtart, nem segít az élet,
Munkánk gyümölcsét csendben költjük el,
Ha látnok vagy, ne emeld túl a tétet,
Hisz jó hírt hozol, mégis vétkezel!

A Bűn és büntetlenség című film, Biszku Béláról szól, aki az 56-os események utáni megtorlást irányította belügyminiszterként Magyarországon. Nevéhez közvetlenül vagy legalábbis erősen köthető 300 halál- és 20 000 hosszabb-rövidebb ideig tartó börtönbüntetés, illetve az a terror, ami miatt százezrek hagyták el az országot. Nem vagyok történész, de azt hiszem, hogy ezzel az ezeréves Magyarországon ő követte el magasan a legnagyobb megtorló akciót. Mindez nem volt eredménytelen, hozzájárult az ország rendjének, stabilitásának megteremtéséhez, és egy világpolitikai helyzet által egyébként nagy részben predesztinált szocialista típusú gazdasági fejlődéshez és egy Rákosinál azért mégis csak kiegyensúlyozottabb ideológiai alakuláshoz. Ez a folyamat (amellett, hogy direktben erős tudati korlátokat állított, indirektben viszont paradox módon pont stimulált egy értékes és folyamatosan tisztuló szellemi teljesítményt és útkeresést) relatív, és nyílván vitatható biztonságot és megélhetést eredményezett az ország nagyobb részének, miközben egy hatalmas államadóság és egy Nyugat-Európával szembeni jelentős gazdasági lemaradottság és sebezhetőség halmozódott fel. Én magam is ebben a történelmi korban nőttem fel, átéltem minden előnyét és elszenvedtem minden veszteségét. Ez a korszak éppen most, a napjainkban is tartó rendszerváltással ér véget.

A mérleget nem olyan könnyű kiszámítani. Ki volt Biszku Béla? Illúziókat kergető kommunista hős? A hatalomhoz emberileg felnőni képtelen torzó? A többség érdekeit védő reálpolitikus? Saját világának biztonságát és rendjét minden áron megtartani igyekvő gátlástalan hóhér? A legvalószínűbb az, hogy mind a négynek és bizonyára még sok másnak is a keveréke. A film befejezése egy picit naiv, a bocsánatkérés erőltetése egy besorolást sugall, egy ítéletet, azt, hogy Biszku Béla szimpla gazember és semmi más. Ez így egy kicsit sarkos, a valóság minden bizonnyal árnyaltabb ennél. A tragédia kevésbé a bocsánatkérés elmaradásában, mint inkább abban van, hogy ez az ember, sokan másokhoz hasonlóan, soha nem jutott el az őt körülvevő helyzet összetettségének és benne saját töredékességének felismeréséhez. A tragédia abban van, hogy elég nagy részben pont ezért sokan, nagyon sokan tényleg meghaltak vagy rengeteget szenvedtek. A riportot készítő újságírók talán megpróbálkozhattak volna egy másik iránnyal, segíteni Biszku Bélának abban, hogy megértsen valamit az általa megélt történelmi szituációnak, illetve az ő arra adott válaszlépéseinek az ellentmondásosságaiból. Az, mondjuk, sokkal nehezebb lett volna, hiszen az egész történet úgy, ahogy van, égbekiáltó szégyen! Magyar a magyarral nem boldogul, helyette öli, írtja és szétkergeti a világba, és a legszomorúbb az egészben az, hogy ebben mindannyian benne vagyunk azóta is. Mindenki annyira tudja, hogy mit kéne tenni, és a saját tudásában annyira biztos! Hát, ennek a nagy tudásnak már rengeteg teljesen hiábavaló vérengzés lett az eredménye. Mikor lesz már vége? Mikor jövünk rá végre, hogy közel sem tudjuk annyira, hogy azért érdemes lenne megtenni mindazt a sok kegyetlenséget, amit nap mint nap elkövetünk. Mikor jövünk már rá, hogy a szögletes szembeállítások talán szép logikai modellek, de az életre alkalmazhatatlanok, mert az alkalmazás kísérleteiből csak békétlenség és fájdalom születik. Mikor jövünk már rá, hogy az ember több egy elméletnél, és a lélek alaptermészete szerint többet akar, mint beleszorulni egy gondolati struktúra leszűkítései közé? Mikor vesszük már észre ezt a tanulságot, ezt az üzenetet, ami egyébként ott üvölt, ordít történelem könyveink valamennyi lapján? Mikor? Mikor? Mikor?

(Biszku Béla jelenleg visszavonultan, idős korához képest kiváló egészségi állapotban él a számára minden kényelmet biztosító rózsadombi házában.)
 

2 komment

Címkék: film biszku béla biszku bűn és büntetlenség

A bejegyzés trackback címe:

https://kisbolygo.blog.hu/api/trackback/id/tr392694520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csalogány3 2011.02.27. 19:26:12

Lehet, hogy gondolati struktúrákon keresztül vezet az út?

Petitprince 2011.02.28. 11:45:37

@Csalogány3: Azt gondolom, hogy igen. Amikor az ember elkezd eszmélni, nagyon keveset tud, egyszerű és tanult gondolati struktúrákat követ, ezt szabad, azt nem szabad, ez jó, az rossz. Szüksége van ezekre a fix pontokra, a rendre, a térre, a közegre, amiben elboldogul, mozog, nagyon nagy szüksége van például a szülei tekintélyelvű és teljesen anti-demokratikus irányítására. Aztán cseperedik, elkezd gondolkodni, tapasztaltabb lesz és benne a világkép egyre árnyaltabbá és gazdagabbá válik. Még mindig kultúra- és hagyományfüggő, még mindig egy bizonyos örökölt, tehát relatív, még mindig értékrend, struktúra, de egyre jobban mögé lát, egyre jobban rácsodálkozik a miértekre, és közben valami elkezd derengeni a személytelen struktúra ellenpontjából, a személyes szeretetből is. Ahogy az ember megérti az utóbbi nagyszerűségét, úgy egyre kevésbé kell és szabad rátámaszkodnia az előzőre. A mankó egy ideig segít a gyógyulásban, utána viszont hátráltatja azt. Itt van a nagy spirituális ugrás hiánya, vallások, ideológiák itt fordulnak ki magukból. Persze nem velük van a baj, hanem velünk, emberekkel, mert nem merjük felismerni, kimondani, hogy egy eszme, bár fontos kísérőnk lehet életünk egy adott szakaszában, mégiscsak zárt és töredékes, és így egy idő után valamilyen szinten túl kell lépnünk rajta. Nem feltétlenül úgy, hogy eldobjuk, hanem úgy, hogy jó polcra tesszük. Nem várunk tőle többet annál, mint ami. Ez nehéz, mert általában nem tudunk, nem akarunk ilyen módon leválni róluk. Túl erősen ott van az életünkben néhány önkényesen kiválasztott, és túl erősen kötődünk hozzájuk. Nem akarjuk ott hagyni azt a relatív biztonságot, amit nyújtanak akkor sem amikor valójában már nem segítenek, nem az egyensúly és a harmónia felé visznek, hanem az aránytalanságukkal, a zártságukkal inkább akadályoznak minket a teljesség felé vezető úton. Rengeteget lehetne erről írni, nincs több időm, kérlek olvasd el Az üzenet, avagy széljegyzet egy vers margójára című blogbejegyzést, az is erről szól!
süti beállítások módosítása